تبلیغات
تحقیق و پروژه های دانشجویی - تحقیق رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار، عادی و مذهبی

تحقیق رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار، عادی و مذهبی

نویسنده : نگار موسوی پنجشنبه 20 آبان 1395 11:53 ق.ظ  •   

تحقیق رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار، عادی و مذهبی شامل 23صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد   رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار، عادی و مذهبی می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

چکیده

این مقاله به بررسی رابطة بین اضطراب وجودی و اضطراب مرضی، و مقایسة آنها در سه گروه افراد بزهکار، عادی و مذهبی می‌پردازد. روش پژوهش، از نوع پس‌رویدادی ـ مقایسه‌ای به روش هم‌بستگی است. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو مقیاس «اضطراب وجودی گود» و «اضطراب کتل» که از اعتبار و روایی خوبی برخوردارند، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش هم‌بستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک‌طرفه، تحلیل رگرسیون استفاده شد.

یافته‌های پژوهش نشان داد که بین اضطراب وجودی و اضطراب مرضی هم‌بستگی معنادار مثبت وجود دارد. اضطراب وجودی پیش‌بینی‌کنندة اضطراب مرضی است. مقایسة افراد بزهکار، عادی و مذهبی در میزان اضطراب وجودی و مرضی معنادار بوده، دین‌داری و تحصیلات سهم زیادی در تأثیرگذاری بر کاهش اضطراب، به‌ویژه اضطراب وجودی داشت. در نهایت، اضطراب وجودی یکی از پایه‌‌ها و منشأ اضطراب مرضی است. افراد مذهبی کمتر از اضطراب وجودی رنج می‌برند؛ در مقابل، بزهکاران بیشتر به این نوع اضطراب مبتلایند؛ و این نشانگر تأثیر مثبت پایبندی مذهبی، و اثر منفی بزهکاری بر اضطراب است.

کلید واژه‌ها: اضطراب وجودی، اضطراب مرضی، معنای زندگی، دین‌داری، بزهکاری.

 

مقدمه

انسان تنها موجودی است که نه‌تنها هست، بلکه هستی او با آگاهی از کیستی و چیستی همراه است. این آگاهی، پرسشی را که او چه کسی است و یا چه‌چیزی می‌تواند بشود را نیز دربرمی‌گیرد.۶۱ اولیای دین از پیشگامان توجه‌بخشی به این نیاز بشری و آگاهی از معنای زندگی‌اند؛ که انسان پاسخ مناسبی به این پرسش‌های اساسی بیابد که از کجا آمده است، آمدنش به چه دلیل بوده و به کجا می‌رود.۶۲

با وجود این‌همه پیشرفت‌و رشد سرسام‌آور فناوری و رفاه مادی، دنیای امروز ما بسیار ناپایدار و نامطمئن شده است. بسیاری از افراد از یک احساس تنهایی و ناامیدی رنج می‌برند و در احساسی از بی‌معنایی دست‌وپا می‌زنند که بیشتر همراه با پوچی و تهی شدن (خلاء وجودی)۶۳ است. همین مسئله، ریشة روان‌آزردگی و اضطراب روزمره‌ای است که سلامت روانی آنان را تهدید می‌کند.۶۴

اگرچه حدی از اضطراب برای تأمین سازش‌یافتگی فرد لازم است، اما حالت‌های اضطرابی فزون‌یافته، حتی «اضطراب روزمره» که از نگاه برخی روان‌شناسان و ضوابط تشخیصی مجموعه‌های تشخیصی و آماری بیماری‌های روانی (DSM یا ICD) به دور مانده است،۶۵ می‌توانند مانع‌های قابل ملاحظه‌ای را در تحقق امکانات بالقوة فرد ایجاد کرده، پایه‌ای برای بسیاری از اختلالات روانی ‌شوند.۶۶

مکتب‌ها، اندیشمندان و نویسندگان مختلف، خاستگاه اضطراب را به عوامل متفاوتی نسبت داده‌اند. اسلام، ضعف ایمان، دوری از منبع هستی‌بخش، یاد خدا و ازخودبیگانگی انسان را منشأ اضطراب و استرس معرفی می‌کند.۶۷ رویکرد وجودگرایی، در ساختاری پویشی شبیه روان‌تحلیل‌گری، خاستگاه اضطراب را مسائل هستی‌شناختی، نیازهای پاسداشت وجود خود و نگرانی‌‌های نهایی۶۸ تشکیل‌دهندة روان‌پویه‌‌های وجودی،۶۹ چون مرگ، تنهایی و بی‌معنایی می‌داند که اضطراب را فرامی‌خوانند. از نظر هر دو نظام، روان‌تحلیل‌گری و روان‌درمانی وجودی اضطراب باعث شکل‌گیری آسیب‌های روانی می‌شود.۷۰ کرکگار۷۱ (۱۸۵۵ – ۱۸۱۳) «اضطراب وجودی»۷۲ را خاستگاه اولیة بیماری‌های روانی می‌دانست.۷۳ پل تیلیش۷۴ دربارة این نوع اضطراب می‌گوید: «اضطراب آگاهی وجودی از نیستی است».۷۵ رولو می۷۶ نیز اضطراب را به‌صورت «تهدید وجود یا ارزش‌هایی که وجودمان با آنها شناخته می‌شود» تعریف می‌کند.۷۷ تیلیش اضطراب وجودی را بر اساس سه جهت تهدید وجود توسط نیستی، به سه نوع تقسیم می‌کند: الف) «اضطراب مرگ» یا سرنوشت، در تأیید خود وجودی انسان؛ ب) «اضطراب بی‌معنایی» یا پوچی، در تأیید خودِ معنوی؛ و ج) «اضطراب محکومیت» یا گناه، در تأیید خودِ اخلاقی.۷۸

پژوهش‌های تجربی نیز ارتباط معنادار اضطراب وجودی با بیماری‌های روانی، و معناداری زندگی با سلامت روانی را تأیید ‌کرده‌اند. استرجن و حاملی۷۹ در پژوهش‌های خود، بین اضطراب وجودی و رگة اضطرابی (AT) رابطة معنادار یافتند.۸۰ در پژوهش هالت،۸۱ بین سطح اضطراب وجودی بالا و افسردگی بالا، پیگردی اهداف معرفتی ۸۲(SONG) بالا و هدفمندی در زندگی (PIL)83 پایین، هم‌بستگی معناداری وجود داشت.۸۴ ومز و همکارانش۸۵ در دو نمونة پژوهشی نتیجه‌گیری کردند که اضطراب وجودی و نشانگان اضطراب با افسردگی رابطة مستقیمی دارند.۸۶ برمن و همکارانش۸۷ نیز در پژوهش خود ارتباط معکوس اضطراب وجودی و سلامت روانی را یافتند.۸۸ پژوهش گستردة ماسکرو۸۹ در یک نمونة ۳۹۵ نفری، با به‌کارگیری انواع مختلف آزمون‌های روان‌شناختی نشان داد که به‌کارگیری معنا تأثیر یک‌سویه بر افسردگی دارد؛ بدین صورت که معناداری کاهش‌یافته، به افزایش نشانگان افسردگی می‌‌انجامد؛ همچنین افراد دارای سطح معنای ‌وجودی کم، بیشتر از افراد دارای سطح معنای افزوده، نشانگان بیشتر افسردگی را در پاسخ به میزان استرس زیاد، تجربه می‌کنند.

جهت دانلود متن کامل تحقیق رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار، عادی و مذهبی کلیک نمایید



برچسب ها: رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار و عادی و مذهبی ، مقاله رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار و عادی و مذهبی ، تحقیق رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار و عادی و مذهبی ، مقاله در مورد رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار و عادی و مذهبی ، تحقیق در مورد رابطه اضطراب وجودی و اضطراب مرضی و مقایسه آنها در سه گروه افراد بزهکار و عادی و مذهبی ،
آخرین ویرایش: پنجشنبه 20 آبان 1395 12:02 ب.ظ

پنجشنبه 7 اردیبهشت 1396 10:13 ب.ظ
I pay a quick visit every day a few sites and sites to read content,
however this webpage offers feature based articles.
سه شنبه 29 فروردین 1396 02:57 ب.ظ
Very shortly this website will be famous amid
all blogging and site-building visitors, due to it's nice
articles or reviews
چهارشنبه 23 فروردین 1396 08:43 ب.ظ
Incredible story there. What happened after? Thanks!
دوشنبه 21 فروردین 1396 10:33 ب.ظ
I will right away grab your rss as I can't find your email subscription hyperlink or newsletter
service. Do you have any? Please let me know so that I could subscribe.
Thanks.
سه شنبه 8 فروردین 1396 02:54 ق.ظ
Hi there, after reading this remarkable piece of writing
i am as well happy to share my knowledge here with mates.
جمعه 15 بهمن 1395 11:34 ق.ظ
WҺаt a material of un-ambiguity аnd preserveness of valuable кnow-how regarⅾing unpredicted feelings.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر